Komputerowy System Rankingowy (CRS) został stworzony przez Billa Campbella i Davida Nortona w 1985 roku jako miara wydajności zespołu. Obecnie komputerowe systemy rankingowe (CRS) są szeroko stosowane w głównych dyscyplinach sportowych w celu określenia, które drużyny są lepsze od przeciętnych. Komputerowe systemy rankingowe mają kilka różnych metod działania. Można je dostosować do użytku w dowolnym sporcie, w którym dostępne są dane. Komputerowy System Rankingowy (CRS) został stworzony przez Billa Campbella i Davida Nortona w 1985 roku jako miara wydajności zespołu. Obecnie komputerowe systemy rankingowe (CRS) są szeroko stosowane w głównych dyscyplinach sportowych w celu określenia, które drużyny są lepsze od przeciętnych. Komputerowe systemy rankingowe mają kilka różnych metod działania. Można je dostosować do użytku w dowolnym sporcie, w którym dostępne są dane.
Komputerowe systemy rankingowe po raz pierwszy zyskały popularność w branży piłkarskiej szkół średnich. W połowie lat siedemdziesiątych Bill Campbell i David Norton zaczęli wykorzystywać rankingi komputerowe, aby utrudniać gry w kręgle w college'u i cotygodniowe wybory gazet. W pierwszym roku, kiedy te systemy były dostępne dla publiczności, wzbudziły zainteresowanie w świecie piłki nożnej i od tego czasu są używane. Obecnie komputerowe systemy rankingowe są używane do oceniania piłki nożnej w szkołach średnich, baseballu, koszykówki, piłki nożnej, tenisa, golfa, zawodów lekkoatletycznych, zapasów, softballu, a nawet hokeja. Komputerowe systemy rankingowe zostały nawet wykorzystane do określenia softballu na poziomie krajowym.
Komputerowe systemy rankingowe po raz pierwszy zyskały popularność w branży piłkarskiej szkół średnich. Bill Campbell i David Norton zaczęli wykorzystywać rankingi komputerowe, aby utrudniać gry w kręgle w college'u i cotygodniowe wybory gazet. W pierwszym roku, kiedy te systemy były dostępne dla publiczności, wzbudziły zainteresowanie w świecie piłki nożnej i od tego czasu są używane. Obecnie komputerowe systemy rankingowe biorą pod uwagę różne czynniki, przede wszystkim skoncentrowane na wyniku konkursu, w celu wygenerowania profilu, które zespoły są lepsze niż przeciętne, w stosunku do wszystkich zespołów. Czynniki te są następnie łączone z informacjami o poszczególnych zawodnikach zespołu, aby klasyfikować zespoły.
Komputerowe Systemy Rankingowe najpierw zaczynały od systemu jednopunktowego, a następnie powoli dodawały do swoich programów dodatkowe kryteria. Nieuchronnie, gdy sport stał się bardziej konkurencyjny, a zawodnicy stali się lepsi w swoim fachu, komputerowe systemy rankingowe musiały zostać zaktualizowane, aby uwzględnić nowsze techniki i szybszą grę. Jednak z każdym uruchamianym nowym systemem zawsze pojawiają się spory i spory co do tego, które czynniki należy oceniać wyżej. Dlatego wiele osób wciąż zastanawia się, jak faktycznie działają komputerowe systemy rankingowe i czy jest to legalna metoda rankingowania drużyn futbolowych. Przyjrzyjmy się więc trzem podstawowym metodom, które komputerowe systemy rankingowe używają do określania rankingów.
Najczęściej stosowanym komputerowym systemem rankingowym jest indeks Andersona. Indeks Andersona opiera się na pięciu różnych sondażach, które służą do określenia ogólnych rankingów „gorących” lub „zimnych” dla danego zespołu. Każda z tych ankiet jest opinią panelu ekspertów, którym zadaje się różne pytania dotyczące każdego zespołu. Indeks Andersona składa się z opinii ekspertów, którzy odpowiadają na te pytania ankietowe.
Drugim często używanym rodzajem komputerowego systemu rankingowego jest technika „pollster colley”. Ankieterzy korzystają z obszernej bazy danych w celu poznania opinii różnych firm i innych osób. Te firmy ankietowe pozwalają następnie ankieterom utworzyć ankietę, na którą możesz odpowiedzieć. Następnie ocenią różne drużyny piłkarskie na podstawie odpowiedzi na te pytania.
Trzecim często używanym rodzajem systemu są „sondaże posezonowe”. „Sondaże posezonowe” są tworzone przez tygodniki, które mają sekcje baseballu i koszykówki. Ankieterzy zadadzą czytelnikom tych magazynów serię pytań dotyczących bieżącego sezonu i poproszą drużyny o sklasyfikowanie ich w „nadchodzących tygodniach” i „playoffach”. „Sondaże posezonowe” są bardzo popularne, ponieważ dostarczają fanom informacji przed każdym większym wydarzeniem sportowym. Mogą również wskazać, które zespoły dotrą do wielkiego meczu.
Ostatnim powszechnie stosowanym rodzajem komputerowych systemów rankingowych jest technika „logiki Billingsleya”. Metoda „logiki Billingsleya” jest prawie taka sama jak dwie poprzednie metody; jednak ankieterzy będą używać znacznie większej bazy danych do tworzenia rankingów. Ta baza danych jest znacznie większa niż ta, z której korzystali ankieterzy w poprzednich dwóch kategoriach, jest jednak znacznie bardziej wiarygodnym źródłem. Jest wielu ekspertów, którzy zgadzają się, że „logika Billingsleya” jest najlepszym sposobem na ranking drużyn piłkarskich uczelni.